top of page

טרנדי או גריאטרי - מעבר לדיור מוגן

מבוגרים רבים זוכרים עדיין את כף שמן הדגים מלאה בנוזל צהבהב שנצרבה כזיכרון קשה ולא נעים עד כדי גועל. היום במקום כף שמן לא טעימה ילדים מקבלים סוכריות דובונים. הילדים קופצים בשמחה לקראת אמא בבוקר ומתחננים לדובון, סוכריית ג׳לי קטנה המרכזת בתוכה ויטמינים, ברזל, שמן אומגה וכל טוב שרק תבחר. ״אני מצטערת חמוד, אפשר לקבל רק אחד. מחר תקבל עוד״. חווית הצריכה שלנו כיום ללא ספק פשוטה וקלה יותר מבימים עברו. זה נראה טוב, מריח טוב וטעים, לכן ילדים שמחים לצרוך ולהורים הדואגים קל יותר.

במשך שנים המעבר לבית אבות נחשב לשלב אחרון במה שהיה חיים יפים. בית האבות סימל כל מה שרע, סימן לזיקנה ותלות. מכאן אין יותר ניהול חיים עצמיים עם בית משלך.

החדרים בבתי האבות היו צנועים, דומים ובעיקר איבדו כל מגע אישי וזהות אישית. עזבת את הבית שהיה כל עולמך ונכנסת למעין מוסד סגור שאין בו זכר לבית כפי שהורגלת קודם לכן.

בשנים האחרונות חלה התפתחות מדהימה בחשיבה על תצורת החיים בגיל הזהב ותוחלת החיים והמקביל קמו הדיורים המוגנים, גם כאן נוצרה חווית צריכה שונה לחלוטין.

מתחם מבוקר שמציע בתים או דירות קטנות לפי סטנדרט שמותאם לגיל השלישי והרביעי שמספק, ביטחון, חברה ופיקוח אך מבלי לאבד לחלוטין את האוטונומיה והפרטיות.

היום יש דיורים מוגנים רבים, חלקם ממש מפוארים ומציעים לך מכל טוב שרק יכולת לחלום בעת זקנתך. משמן דגים עברנו לדובון ג׳לי ציבעוני.

אז איך עדין חווית המעבר לדיור מוגן מעורבת אצל אנשים רבים בחרדה, עצב וחששות?

יש שתי תשובות עיקריות לכך.

התשובה הראשונית היא ששינויים חברתיים לוקחים זמן, התוית של בית אבות על כל המשמעויות שלה עדיין חרוטה באופן ממשי מידי בזיכרון וצריך לעבור תהליך כדי להבין שבאמת מדובר כבר באפשרות לסגנון חיים שונה בתכלית.

התשובה השניה היא שמעבר דירה לא משנה באיזה גיל דורשת הרבה מאוד מאמץ אירגוני ונפשי שיותר קשה להתמודד איתו בגילאים מבוגרים ולכן כם מוביל לתחושות החרדה.

הנה כמה עצות לשינוי תפיסת המעבר כך שיוכל להיות קליל ונעים יותר.

החזירו את תחושת השליטה לעצמכם​ - המעבר לדיור מוגן היא כבר אינה בחירה שנכפת עליכם. אתם מבצעים בחירה מודעת לחיות את החיים שלכם באופן שמותאם למגבלות גיל הזהב ומיצוי הדברים החיוביים הנלווים לו מבלי להתעלם מהדברים הפחות נעימים שיתלוו אליו בהמשך, תזכירו ותשננו לעצמכם: אתם עושים מעבר טרנדי לא גריאטרי.

ניהול העומס הארגוני בתהליך המעבר ייצור שינוי גדול בתחושת המעבר​ - קבלו את העובדה שהפחד ממעבר בגיל הזהב מעוגן בדברים אמיתיים ומוצדקים! לא קל להתנתק מסביבה מוכרת, לא קל להסתגל מחדש, לא קל להחליט מה להעביר יחד איתך. הכי חשוב, לא קל להתמודד עם העומס האירגוני שמעבר בגיל הזה כרוך בו! אבל בעוד את התחושות לגבי הניתוק וההסתגלות לא יהיה ניתן להעלים רק להקל ולתת להם מקום, להתמודדות עם העומס האירגוני של המעבר בהחלט יש מענה. טיפול בכך יכול ליצור הקלה מאוד גדולה ולהעניק בסיס ראשוני לפניות ולהתמודדות ריגשית טובה עם כל השאר.

עזרה ותמיכה בתהליך זה היא הכרחית​ - בכל גיל ולא רק בגיל הזהב אנו זקוקים לעזרה במעבר אז על אחת כמה וכמה כשאנחנו מבוגרים יותר. עזרה של בני משפחה היא הטובה ביותר ומבורכת אבל קחו בחשבון שהרבה מאוד פעמים עזרה חיצונית מתאימה יכולה לגשר על אינטרקציות ורגישות של שנים שקיימת מול בני משפחה ולא תמיד תשרת אתכם או אותם. עזרה נוספת מאיש מקצוע חיצוני יכולה להקל מאוד על כולם וליצור חווית צריכה שונה לחלוטין. כל משפחה היא שונה, יש משפחות בהן עזרת הילדים תהיה טבעית, משוחררת וללא כל תחושת אי נעימות או חובה. באופן גורף, קיים הבדל גדול בין קבלת עזרה מתוך רצון או חובה, לבין קבלת שירות ששילמת עבורו. לפעמים תשלום על שירות מאפשר יותר חופש פעולה ובחירה וזה אלמנט חשוב שכדאי לקחת בחשבון.

הקדישו זמן לבדיקת הדברים שמרגשים אתכם בהקשר למעבר​ - יש לכולנו נטייה להתמקד בדברים שמדאיגים אותנו: איך נבחר, מי נכיר, מה יהיה אם... וכדומה. נסו למצוא את הזמן לכתוב או לדבר על הנקודות החיוביות במעבר: מה מרגש אתכם במעבר, מה אתם מצפים שיעשה לכם טוב. זאת אינה סמנטיקה, או בזבוז זמן, אלה חלק פרקטי חשוב בתהליך המעבר.

תתחילו לחשוב על הבית החדש שלכם כמקום להתחדשות​ - במקום לשאול: מה חייב לעבור, על מה חייבים לוותר, מה חייבים לקנות… נסו לחשוב על המעבר כהזדמנות להתחדשות, לצמיחה, לריענון - מה רוצים לקנות, מה רוצים לקחת. יכול להיות שב 30-10 שנה האחרונות השתנה לכם הטעם? אולי נמאס לכם כבר מהצבע החום/הכחול/הסגול ששלט בבית שלכם בשנים האחרונות ואתם רוצים משהו חדש? השאירו תמיד פריטים נבחרים מהבית הקודם שישאר הניחוח של מי שאתם אבל במקביל צרו רשימת חלומות של דברים שתמיד רציתם בבית ואולי עכשיו אתם יכולים להגשים! זה לא חייב להיות משהו גדול אולי עציץ של סחלב שתמיד ראיתם אצל השכנה ולא היה נעים לכם לקנות גם.

זכרו, לביטוי ״הבית הוא היכן שנמצא הלב״ יש משמעות. הילדים אולי תמכו ושיכנעו בהחלטה לעבור אבל זה לא כמו פעם. החזירו את תחושת הבחירה והעוצמה לעצמכם. קחו עזרה מקצועית שתתמוך בכם במעבר ותקל על כולכם. אתם עשיתם את הבחירה לעבור עכשיו תבחרו שוב לעשות את המעבר הזה בסטייל ומתוך מחוייבות לאפשרות הגלומה להנות מגיל הזהב וממי שאתם ומהבית החדש והיפה שלכם.

©כל הזכויות שמורות

אור עוזרד.jpg

״להרגיש שוב בבית״ מספק שירותי תיכנון, עיצוב פנים ו״הום סטיילינג״ לגיל הזהב.

השירות נועד לעזור במעברים ולתת עזרה פרקטית בתהליך הפרידה מהבית הקודם במקביל ליצירת עיצוב חכם, יפה ונוח ששומר על תחושת השייכות שלכם לביתכם. 

שמי אור עוזרד, אני עוסקת שנים רבות בעיצוב חלל והמרחב הביתי.

אני מציעה תוכנית משולבת של עיצוב וליווי אישי המתחילה בפגישת היכרות בביתכם ללא התחייבות וממשיכה בגיבוש לוחות זמנים, בניית תקציב מפורט למעבר, תוכניות אדריכליות בהתאם לצרכיכם וליווי מול ספקים ובעלי מקצוע.

ארכיון
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Logo FHA s
  • Facebook Basic Square
bottom of page